Child Alert sięga swoją historią roku 1996. Pomysł jego stworzenia zrodził się w dramatycznych i tragicznych okolicznościach. Od ponad dwóch dekad ma za zadanie wspierać sprawniejsze i bardziej efektywne poszukiwanie zaginionych dzieci. Kolebką Child Alert są Stany Zjednoczone Ameryki, ale w samej Europie wprowadzono go w 16 krajach – docelowo ma działać we wszystkich państwach członkowskich UE.
Child Alert – jak powstał?
W 1996 roku w stanie Teksas (USA) doszło do porwania dziewięcioletniej dziewczynki – Amber Hagerman. W jej poszukiwania zaangażowało się wiele osób oraz policja, w tym agencji FBI, zdjęcia dziewczynki widniały na pierwszych stronach gazet i ulicach. Kilka dni później dokonano makabrycznego odkrycia – ciało zaginionej Amber odnaleziono porzucone w rowie, nagie, posiniaczone, sprawcy podcięli jej również gardło.
Choć sprawców tej brutalnej i bezwzględnej zbrodni do dziś nie udało się ustalić, śmierć dziewczynki stała się impulsem do opracowania narzędzia przydatnego w sytuacjach kryzysowych, jakimi z całą pewnością są zaginięcia dzieci.
System ten nazwano AMBER, czyli America’s Missing: Broadcast Emergency Response. Miał on na celu szybkie i sprawne reagowanie na kryzysowe sytuacje związane z zaginięciami i porwaniami poprzez zawiadomienie jak największej liczby osób o zdarzeniu. Pod nazwą AMBER Alert, system ten funkcjonuje w USA, Kanadzie i Meksyku.
Child Alert – kiedy i w jaki sposób znajduje zastosowanie?
System alarmowy, o którym mowa, znajduje zastosowanie w sytuacji, kiedy dochodzi do zaginięcia dziecka, co do którego zachodzi przypuszczenie, iż padło ofiarą przestępstwa i zagrożone jest jego życie lub zdrowie. Pozwala na szybkie upublicznienie danej sprawy, w szczególności poprzez rozpowszechnienie ogłoszenia o zaginięciu na jak największą skalę, m.in. poprzez wykorzystanie mediów takich jak prasa, internet, radio i telewizja.
Jednym z głośnych przypadków zastosowania Child Alert zakończonego sukcesem, jest sprawa z września br., kiedy to w prowincji Quebec w Kanadzie, po 5 dniach intensywnych poszukiwań, udało się namierzyć 3-letniego chłopca oraz jego ojca, który uprowadził dziecko.
Child Alert – jak wygląda w Polsce?
W Polsce Child Alert uruchomiono 20 listopada 2013 roku – za jego wdrożenie odpowiada Wydział Poszukiwań i Identyfikacji Osób Biura Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji. Polski Child Alert, po jego wdrożeniu, obsługuje 30 linii telefonicznych obsługiwanych przez 5 operatorów i 5 oficerów Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych. Komunikat o zaginięciu jest rozsyłany poprzez dostępne media maksymalnie przez 12 godzin od momentu rozesłania informacji o zaginięciu.
W Polsce pomocniczym numerem alarmowym, pod którym można zgłaszać zaginięcia dzieci jest numer 995. Na terenie Unii Europejskiej taką infolinią jest 116 000 i działa ona oczywiście na terytorium RP.
Fundamentalne znaczenie dla polskiego Child Alert mają partnerzy medialni systemu, za pośrednictwem których podawane są podstawowe dane dotyczące zarówno samego zdarzenia, jak i dziecka, które zaginęło, w szczególności jego wizerunku. Komunikat jest rozsyłany następnie w polskich i zagranicznych mediach.
Pamiętaj – każde zaginięcie to osobna historia, każde bezwzględnie należy zgłosić na policję.