Nowe znajomości, nauczyciele, tryb dnia. Wraz z początkiem września dla wielu małych dzieci ich dotychczasowy świat zmienia się o 180 stopni.
Nowa klasa – nowe wyzwanie
Dla dziecka pierwszy dzień szkoły to moment, w którym kończy się wakacyjna sielanka, a rozpoczyna się okres obowiązków i nowych zadań.
Część pierwszaków jest przyzwyczajona do ustalonych godzin rozpoczęcia i zakończenia pobytu w placówce szkolnej. Nie jest im obcy dźwięk szkolnego dzwonka i rozumieją, że w czasie lekcji należy słuchać nauczyciela i wykonywać jego polecenia.
Nawet jednak przy znajomości zasad panujących w szkole, przejście z tzw. „zerówki” czy przedszkola do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest znaczącym wydarzeniem w życiu każdego pierwszaka. Szczególnie zaś pierwsze tygodnie, a nawet miesiące w nowej klasie będą przeżywać dzieci, które dotąd nie uczęszczały do żadnej instytucji opiekuńczo-wychowawczej bądź kontynuują edukację w nowej placówce szkolnej.
Jak początkowe tygodnie w szkole wpływają na dziecko?
Rozpoczęcie pierwszej klasy może okazać się przeżyciem stresującym, a nawet w pewien sposób destabilizującym emocjonalnie dla nowego ucznia. Szczególnie dla bardzo wrażliwych dzieci ten czas będzie wiązał się ze łzami i krzykiem, które dotąd mogły występować sporadycznie. Dziecko może odmawiać współpracy, grymasić i na wszelkie inne sposoby okazywać swoje niezadowolenie z powodu nauki w nowej klasie.
Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim należy spojrzeć na to z perspektywy dziecka. Wymienione wyżej zachowania mogą wiązać się przede wszystkim z dostarczeniem dziecku wielu nowych bodźców. Pierwszak poznaje nowe dzieci i nauczycieli, przyzwyczaja się do nieznanego układu korytarzy i sal. Co więcej, podczas lekcji jest zobowiązany do wykonywania poleceń, których mógł do tej pory jeszcze nie znać.
Dziecko wyciągnięte ze swojej strefy komfortu, którą dotąd był dom albo inna klasa, może czuć bezradność, samotność, a nawet lęk wobec nowej sytuacji życiowej, w której się znalazło.
Jak mogą pomóc opiekunowie?
Rolą opiekuna w tych pierwszych chwilach w nowej klasie jest zredukowanie stresu do minimum. Szczególnie warto zadbać o samopoczucie dzieci, które zmierzając do pierwszej klasy nie uczęszczały wcześniej do przedszkola czy „zerówki”.
Dla każdego nowego ucznia pomocne będą słowa otuchy i wytłumaczenie podstawowych zasad, jakie obowiązują w szkole i podczas lekcji. Dziecko powinno zostać zapewnione, że opiekun (bądź inna bliska osoba) będzie na pewno czekać na nie po zakończeniu zajęć, a czas, jaki spędzi w placówce, minie szybciej, niż mu się będzie wydawać. Warto uświadomić pierwszaka, że nowa klasa to absolutnie nie kara za złe zachowanie. Szkoła to przede wszystkim nowa przygoda i możliwość spędzenia czasu ze swoimi rówieśnikami, którzy też na pewno lubią bawić się w chowanego, rysować czy skakać na skakance.
Ponadto opiekun powinien w tym czasie być szczególnie wrażliwy na potrzeby dziecka. Przykładowo może zaistnieć potrzeba ograniczenia innych bodźców po zakończeniu lekcji albo zapewnienie dziecku dłuższej ilości snu. Warto też zapewnić dziecko, że łzy spowodowane zmęczeniem czy smutkiem są w porządku. Pomocne również będzie wskazanie, że może o wszystkim, co w szkole się działo opowiedzieć. Dzięki temu na pewno wspólnie uda się znaleźć dobre rozwiązanie problemów, które napotkało na swojej drodze, zapewniając mu możliwie bezstresowe dołączenie do społeczności szkolnej w nowej klasie.